Ahad, 1 Mac 2009

Steam Eggs with Mix vegetable

STEAM EGGS WITH MIX VEGETABLE

Steam eggs with vergetable  ni merupakan resepi dari bonda saya.... Biasanya saya kepingin juga nak masak masakan yang selalu bonda saya buat. Maklumlah rindu kat mak... Tapi kali saya akan buat kelainan sedikit. Saya telah mengubah resepi ini kepada nafas baru. O.K kalau nak cuba sediakan bahan berikut.

Telur empat biji
Bawang Besar
Bawang Putih
Bawang goreng
Daun ketumbar
Daun bawang
Daging hancur ( Ayam Atau Lembu )
Mushroom. " Cendawan Tiram "
Minyak bawang
Air
Lada Putih
Garam
Serbuk Perisa " Ajinomoto "

   Mula-mula Tumis daging dengan bawang besar dan bawang putih, lepas itu ketepikan......
Pecahkan telur empat biji ke dalam loyang, masukkan air 2 cawan air pada telur tadi, masukkan daging yang ditumis tadi, cincang daun ketumbar, daun bawang dan mushroom dan, masukkan ke dalam telur tadi. Tambah perisa seperti garam, ajinomoto, minyak bawang dan bawang goreng padan telur tadi. Lepas tu whisk sampai sebati. Biasanya telur dibancuh terlebih dahulu sebelum bahan-bahan dimasukkan, tapi dalam bab ini kira bolehlah di bancuh kemudian.
   Okay...bab garam ni saya nak cerita sedikit.... kalau nak letak garampada telur biasanya perlu dijaga jumlahnya kerana telur biasanya akan akan memberi ransangan masin kepada si garam. Ini akan menyebabkan resepi telur jadi terlalu masin...
   Lepas semua ni dah selesai, bolehlah dimasukkan kedalam alat pengukus. Pastikan air didalam alat pengukus telah mendidih barulah telur dimasukkan ke dalam alat tersebut. Kukus selama 6 hingga 8 minit. bergantung kepada tahap kepanasan alat pengukus. Tapi yang pasti bentuk tekstur telur akan bertukar seperti lembut tauhu. Itu tandanya sesuai untuk dihidangkan. Selamat mencuba...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan