Khamis, 19 Mac 2009

YAM RING

Helo..... kembali semula kedalam blog saya... sudah masuk dua minggu saya tidak dapat masuk kedalam blog saya gara-gara sedikit korosakan mekanikal pada router. Walau bagimanapun dalam tempoh tersebut saya telah mendapat sedikit penambahan resepi untuk di masukkan kedalam blog ini. Itu pun pasal ada permintaan dari ibu saya untuk menyediakan resepi tersebut. Agak lama juga saya tidak melakukan resepi ini. Hampir-hampir terlupa. Tetapi dengan percubaan yang agak baik juga saya mampu untuk melakukannya semula..... Aiseymen......

Okaylah bahan-bahannya.....

Yam (Ubi Keladi Cina) 1kg
  Tang Min Flour (Tepung Tang Min) 80gr
Magerine Planta 120gr
Minyak Bijan
Garam
Serbuk Gaharu (Hiong Fun) 5gr
Perisa (Ajinomoto)
Minyak Makan

Cara menyediakan :

      Mula-mula sekali, lakukan stim pada yam tadi sehingga lembut atau boleh di lecekkan. Ingat pastikan yam tadi tidak mengandung air yang banyak. Lecekkan yam tadi dengan menggunakan pengisar daging agar lecekannya halus dan tidak mengandungi ketulan. Setelah mendapat satu bentuk doh keladi..... campurkan Tang min flour, planta, minyak bijan, garam, serbuk perisa, serbuk gaharu.... dan adunkan dengan rata. Setelah itu bentukkan seperti cincin. Biasanya 1 Kg yam boleh membentuk 4 hingga 5 ring. Pastikan minyak sudah dalam keadaan panas sebelum ring terbentuk. Ini kerana setiap adunan haruslah digoreng terus selepas siap dibentuk cincin. Kalau lambat dimasukkan bentuk cruncynya tidak akan terbentuk.

     Mengawal api ketika mengoreng sangatlah penting agar ring tidak hangus...... Serbuk gaharu atau hiong fun boleh didapati di kedai ubat cina... ataupun dipanggil sinsang.

well, tha it's..... selamat mencuba... kalau ada pertanyaan sila respon dalam mail saya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan