Selasa, 24 Februari 2009

Hari ini saya akan kongsikan satu masakan baru saya. Ceritanya begini, kelmarin saya dengan seorang kawan sekerja saya telah pergi ke sebatang anak sungai untuk melihat " pansok " kot-kot tersangkut la dengan ikan badus......
   Jadi disuruhnya saya membawa ikan tersebut untuk dimasak kat rumah saya, kebetulan minggu lepas saya baru saja terfikirkan tentang satu resepi masakan ikan. Jadi saya cuba untuk mendapatkan bahan-bahan tersebut. Nak tahu apa cerita selanjutnya... nanti saya ceritakan.
   Berikut adalah resepi tersebut :

Ikan Haruan In Thai sauce


1 ekor ikan Haruan (1.9Kg)
Tepung Jagung (Corn Flour)
Tepung Kastard (Custard Powder)
Asam jawa (Tamarind sauce)
Tom Yam Paste
Gula 
Garam
Perisa (Monosodium)
White papper powder (Serbuk lada putih)
Minyak Masak

Resepi ini mudah saja dan sedap

Mula-mula Ikan dibersihkan dahulu dan dipotong sebesar 1 inci dan setebal 1/4 inci.
Isi ikan tadi akan digaulkan dengan asam jawa, garam dan lada putih. Tip ini adalah untuk menghilangkan bau hanyir ikan tersebut. Biarkan selama 15 minit diperap dan cuci serta toskan.
   Setelah isi tadi ditoskan masukkan garam, perisa dan lada putih sekali lagi dan gaulkan. Setelah digaul, masukkan tepung kastard bercampur tepung jagung dengan ratio 50:50 . Pastikan isi ikan tersalut dengan tepung. Isi ikan tadi bolehlah di goreng pada api sederhana.
   Setelah isi ikan digoreng letakkan kesisi dahulu. Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak masak, tumiskan paste tomyam sebanyak 3.5 sudu besar kedalam kuali sehingga baunya naik dan masukkan air segelas ( Kalau suka campur dengan bawang besar, boleh tumis dahulu sebelum memasukkan paste tadi ). Biarkan sehingga didih. Setelah didih, masukkan gula sebanyak4 sudu makan kacaukan sedikit untuk melarutkan gula tadi. Setelah itu barulah isi ikan tadi dimasukkan kedalam kuali  bersama dengan sosnya. Gaulkan sehingga cecair tadi pekat.
   Setelah pekat bolehlah dihidangkan.....

   Ohyaa... Sambungan cerita tadi, Apa lagi sekali dihidangkan kat dia..WoW besar lah dia...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan